چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
سلطانی کرج

حوزه/ کسب بصیرت حسینی به تنهایی به طور کامل محقق نشده و در گرو پیروی بی چون و چرا از ولی فقیه زمان است تا در گرداب حیله و تزویر شیاطین، غرق نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی در گفتگو با خبرنگار گروه استانها خبرگزاری «حوزه»، با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و امام سجاد(ع)، به درس های مکتب عاشورا اشاره کرد و اظهارداشت: دشمن شناسی، بزرگترین درس و بصیرت عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) به بشریت است.

 وی با اشاره به ضرورت دشمن شناسی، افزود: برای موفقیت در این مسیر مومنان باید از ائمه اطهار(ع) که بارها بر این مهم تاکید کرده اند، الگو بگیرند. در همین زمینه مولای متقیان امام علی(ع) می فرمایند "فانما البصير من سمع، فتفکر و نظر فابصر و انتفع بالعبر، ثم سلک جددا واضحا يتجنبه فيه الصرعة في المهاوي/ با بصيرت کسي است که بشنود و بينديشد، نگاه کند و ببيند، از عبرت ها بهره گيرد، آن گاه راه هاي روشني را بپيمايد و بدين ترتيب از افتادن در پرتگاه دوري کند (نهج البلاغه، خطبه ۱۵۳)".

این استاد حوزه ادامه داد: صرف دیدن و شنیدن به خودی خود باعث ایجاد بصیرت نشده و فقط بینش ژرف و عمیق است که شنیده ها را به اندیشه و تفکر و دیدنی ها را عاری از پوشش و حجاب ظاهر می کند و عمق و حقیقت آن را آشکار می نماید و در همین  راستا نیز امام علی(ع) حکمت 281 در نهج البلاغه فرموده است "
لَيْسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالْمُعَايَنَةِ مَعَ الْإِبْصَارِ فَقَدْ تَكْذِبُ الْعُيُونُ أَهْلَهَا وَ لَا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ .../انديشيدن همانند ديدن نيست، زيرا گاهى چشم ها دروغ مى نماياند، اما آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او خيانت نمى كند".

وی در ادامه به تبیین شاخصه های بصیرت عاشورایی پرداخت و ابرازداشت: برای رسیدن به این مهم باید در مرحله اول شناخت صحیحی از امام حسین(ع) کسب کرد و در مرحله بعد، برای اجرایی کردن اهداف عاشورا  تلاش نماییم.

مدیر حوزه علمیه استان البرز با تاکید بر شناخت دشمنان ائمه(ع) وتطبیق آنان با وضعیت کنونی، تصریح کرد: وقتی قاتلان و دشمنان ائمه اطهار(ع) را لعن و نفرین می کنیم، باید بدانیم که امثال آنان هم امروز وجود داشته و در زمان فعلی، فریاد مرگ بر ستمگران و ظالمان شامل این گونه افراد می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی تصریح کرد: فریاد دشمن برانداز الهی و حسینی "هیهات مناالذله" تاکنون ادامه یافته و لعن و نفرین های بر یزید، معاویه و بنی امیه به لعن ونفرین بر ظالمان و بیدادگران زمان حاضر همچون سردمداران آمریکا، اسرائیل، و داعش و..... تبدیل شده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: البته کسب بصیرت حسینی به تنهایی به طور کامل  محقق نشده و در گرو پیروی بی چون و چرا از ولی فقیه زمان است تا در گرداب حیله و تزویر شیاطین، غرق نشویم.

انتهای پیام18/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha